
1. Dades exposades
Els dades dels clients són un dels actius més valuosos de qualsevol empresa. Però també són un dels més vulnerables, el tresor de qualsevol ciberdelinqüent que no necessàriament busqui extorsionar, sinó suplantar, vendre o danyar a l’empresa o als seus clients. Per no parlar del Reglament General de Protecció de Dades (RGPD) i de les conseqüents sancions en cas del seu incompliment.
Això implica una sèrie de responsabilitats
L’obligatorietat de xifrar les dades tan en repòs com en trànsit, utilitzant protocols segurs com HTTPS o SSL.
Limitar l’accés a les dades només a les persones autoritzades, usant sistemes d’autenticació i autorització robustos.
Realitzar còpies de seguretat periòdiques de les dades, preferentment al núvol o en un lloc segur fora de l’empresa.
Els clients sempre han d’estar informats de l’ús que se’n donen a les seves dades, obtenir el seu consentiment explícit i notificar-los també en cas d’una bretxa de seguretat.
Una de les solucions més efectives per protegir les dades és el xifratge. Això significa convertir la informació en un format il·legible per als no autoritzats. El xifratge es pot aplicar a les dades en repòs, com les que s’emmagatzemen als servidors, o a les dades en trànsit, com les que s’envien per correu electrònic o a través de la web.
Una altra mesura important és restringir l’accés a les dades només a les persones autoritzades. Això es pot fer mitjançant l’ús de sistemes d’autenticació i autorització, com les contrasenyes, els tokens o la biomètrica.
Finalment, és fonamental realitzar còpies de seguretat periòdiques de les dades. Això ajudarà a recuperar la informació en cas que es produeixi una pèrdua o un robatori de dades.
2. La pèrdua de temps que suposa solucionar el problema
Cada vegada que hi ha una bretxa, toca dedicar recursos i esforços a solucionar-la, restaurar el sistema, recuperar les dades i reprendre l’activitat. Segons un estudi d’IBM, les empreses tarden a resoldre una bretxa de seguretat una mitjana de 287 dies.
Per evitar aquesta pèrdua de temps, és important comptar amb un pla de contingència que defineixi els protocols d’actuació, comunicació i recuperació en cas d’incident. També és important disposar d’eines i solucions precisament per prevenir, detectar i respondre a les amenaces, com antivirus, tallafoc, VPN, etc.
D’altra banda, és essencial que els treballadors també sàpiguen a què s’enfronten. Perquè de res serveix invertir en programari sense formar i conscienciar els empleats sobre bones pràctiques, com utilitzar contrasenyes segures, actualitzar els sistemes operatius i aplicacions, evitar el phishing i el programari maliciós o realitzar còpies de seguretat periòdiques.
3. Sense confiança no hi ha relació
Els clients esperen que les empreses protegeixin la seva informació i els ofereixin un servei de qualitat i segur. Si es produeix una bretxa de seguretat… Ja saps el que diuen: fes-ho malament un dia i ho hauràs fet malament sempre.
4. Pèrdues econòmiques
Aquestes poden causar importants pèrdues econòmiques a les empreses. Això pot ser degut a factors com:
El cost de la reparació dels sistemes afectats
La pèrdua de clients
Les multes per incompliment del RGPD
Per minimitzar l’impacte econòmic d’una brexa de seguretat, és important comptar amb una assegurança de ciberseguretat. Aquest tipus d’assegurances poden ajudar a cobrir els costos de la reparació dels sistemes afectats, la pèrdua de clients i les multes.
5. Lloc web inaccessible
Un lloc web inaccessible pot causar rellevants pèrdues a les empreses. Això es deu al fet que els clients no poden accedir als productes o serveis que ofereixen.
Per evitar que això succeeixi, és crucial comptar amb una solució de seguretat que protegeixi el lloc web d’atacs DDoS i altres amenaces. També és considerable tenir un pla de recuperació davant de desastres per poder restaurar el lloc web en cas que es vegi afectat per un atac.
Què podem aprendre d’aquestes preocupacions?
Les cinc preocupacions de les pimes espanyoles sobre ciberseguretat ens mostren que és un tema que s’ha de prendre molt seriosament.
A continuació, es detallen algunes de les conclusions que podem extreure dels punts anteriors:
La protecció de les dades dels clients és fonamental. Les empreses han de prendre mesures per xifrar les dades, limitar l’accés a les dades només a les persones autoritzades i realitzar còpies de seguretat periòdiques.
Les bretxes de seguretat poden tenir un impacte econòmic devastador. Les empreses han de comptar amb un pla de contingència per minimitzar l’impacte d’una bretxa de seguretat.
La confiança dels clients és essencial. Les empreses han de ser transparents i honestes sobre les seves pràctiques de seguretat.
Un lloc web accessible és essencial per al negoci. Les empreses han de tindre una solució de seguretat que protegeixi el seu lloc web d’atacs.
En resum, les pimes espanyoles han d’adoptar mesures proactives per protegir-se contra les amenaces cibernètiques. Això inclou la implementació de mesures de seguretat, la formació dels empleats i la disposició d’un pla de contingència.